language@nida.ac.th   0-2727-3138 - 43, 0-2727-3162

          TH   EN

Asst. Prof. Dr.Kasma Suwanarak

 

  Home / Asst. Prof. Dr.Kasma Suwanarak

Asst. Prof. Dr.Kasma Suwanarak

ผศ.ดร.กษมา สุวรรณรักษ์

Email: kasma.suwanarak@gmail.com


การศึกษา:

  • ศิลปศาสตรบัณฑิต(วรรณคดีอังกฤษ) มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์
  • ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต(ภาษาศาสตร์ประยุกต์) มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์
  • Ed.D. (Teaching English to Speakers of Outher Language) University of Exeter, UK

สาขาความสนใจ

  • Teaching English to Speakers of Other Languages (TESOL)
  • English Language Teaching (ELT)
  • English for Specific Purposes (ESP)
  • Psychology for Language Teachers

รายวิชาที่สอน

  • EPD 7002 Integrated English Reading and Writing
  • PET 7002 Critical Issues in English Language Teaching
  • LC 6000 Advanced Reading and Writing in English for Graduate Studies
  • LC 4001 Reading Skills Development in English for Graduate Studies

2563   รักษาการแทนคณบดี

2561   รองคณบดีฝ่ายวางแผนและพัฒนา

2557   รองคณบดีฝ่ายบริหารคณะภาษาและการสื่อสาร

2554   รองคณบดีฝ่ายวางแผนและพัฒนา

งานวิจัยและตำรา

  • Suwanarak, K. (2019). Use of Learning Strategies and their Effects on English Language Learning of Thai Adult Learners. 3L: Languages, Linguistics, Literature, Vol. 25 No.4, p. 22-120 (in Scimago Index, Quartile 1).
  • Suwanarak, K. (2018). Self-Evaluation of Thai Adult Learners in English Writing Practice. 3L: Languages, Linguistics, Literature, Vol.24 No.2, p. 95-111 (in Scimago Index, Quartile 1).         
  • Sawangwan, S. and Suwanarak, K. (2018). Issues towards Learning English with Multimedia Computer-Assisted English Writing. The International Journal of the Computer, the Internet and Management (IJCIM), Vol.26 No.1, p. 71-76.
  • Promtara, N. and Suwanarak, K. (2018). Thai Students and Teachers’ Perceptions of Learning and Teaching English through the Communicative Language Teaching Approach. NIDA Journal of Language and Communication, Vol.23 No.33 (January–June), p. 23-44.
  • Suwanarak, K. (2017). English Reading and Writing Integration: A thinking skill approach. Bangkok: Chula Press.
  • Cheewasukthaworn, K. and Suwanarak, K. (2017). Exploring Thai EFL Teachers’ Perceptions of How Intercultural Communicative Competence is Important for Their Students. PASAA Journal, Vol. 54 (July-December), p. 177-204.
  • Junthathira, S. and Suwanarak, K. (2017). Perceived Problems and Needs of English Usage at Work of Local Caddies. NIDA Journal of Language and Communication, Vol.22 No.31 (May-August), p. 42-54.
  • Thongsonkleeb, K. and Suwanarak, K. (2017). Students Perceptions towards the Roles of Local English Language Tutors and Problems of Learning English in Preparation for the AEC. NIDA Journal of Language and Communication, Vol.22 No.30 (January-April), p. 1-14.
  • Suwanarak, K. (2015). Learning English as Thai Adult Learners: An insight into experience in using learning strategies. English Language Teaching, Vol.8 No.12, p. 144-157 (in Scimago Index, Quartile 2).
  • Suwanarak, K. (2013). Relationships among Beliefs, Learning Strategies, and Achievement in Learning English of Thai Graduate Students in a Public University. ABAC Journal, Vol.33 No.1, p. 20-37.
  • Suwanarak, K. (2013). Bilingual Learning and its Effects on Students’ Communicative Competence. Proceedings of the International Conference on Language and Communication 2013: Innovative Inquiries and Emerging Paradigms in Language, Media and Communication, p. 179-189.
  • Suwanarak, K. and Phothongsunan, S. (2011). Native and Non-native Dichotomy: Distinctive stances of Thai teachers of English. ABAC Journal, Vol.28 No.2, p. 20-30.
  • Suwanarak, K. (2011). Success and Failure of EFL Postgraduate Students. Proceedings of The 3rd International Conference on Language and Communication: Interdisciplinary Discourse in Language and Communication (15-16 December 2011), p. 357-366.

กรรมการผู้ทรงคุณวุฒิในการสอบวิทยานิพนธ์และประเมินผลงานวิจัย

  • วิทยานิพนธ์ระดับปริญญาเอก เรื่อง การสลับภาษาระหว่างภาษาอังกฤษและภาษาไทยในรายการโทรทัศน์ คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์
  • วิทยานิพนธ์ระดับปริญญาเอก เรื่อง อิทธิพลของวัฒนธรรมที่สะท้อนผ่านคู่วัจนกรรมและรูปแบบการสนทนาของผู้เรียนชาวไทยในห้องเรียนที่จัดการเรียนการสอนโดยใช้ภาษาอังกฤษเป็นสื่อ คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์
  • ผู้ทรงคุณวุฒิพิจารณาข้อเสนอโครงการวิจัยและประเมินผลงานวิจัย คณะวิทยาการจัดการ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์
  • ผู้ทรงคุณวุฒิพิจารณาข้อเสนอโครงการวิจัยและประเมินผลงานวิจัย สถาบันภาษา มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์

วิทยากรอบรม

  • มิติของภาษา: ความท้ายทายและความจำเป็นของการเรียนรู้ในฐานะพลเมืองอาเซียน สำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบ กรุงเทพมหานคร
  • อบรมภาษาอังกฤษเพื่อเสริมศักยภาพการทำงานของบุคลากรในการรองรับการเข้าสู่ประชาคมอาเซียน สำนักงานคณะกรรมการกฤษฎีกา

 

Copyright © School of Language and Communication 2019